I am collecting every Islamic article from trusted sites. As my collection and sharing for everyone.

Wednesday, December 22, 2010

Al-Baqarah 'jentik' Samuel

SAYA dilahirkan sebagai Samuel Taliwongso dalam sebuah keluarga Kristian yang sangat fanatik dari Desa Teling, Manado Indonesia. Bapa saya merupakan pengasas penubuhan Gereja Seven Day Advent di desa kami," kata Samuel yang menerima pendidikan awalnya di Advent Zending School iaitu sebuah sekolah mubaligh.

"Setiap hari semasa kecil itu, saya harus menghafal dan mengingat sepenuhnya sekurang-kurangnya lima fasal atau surah daripada Kitab Injil sebagaimana yang diarahkan oleh mendiang bapa," katanya.

Beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran ke MULO yang sama seperti SPM namun bermula dari saat itu juga menyaksikan Samuel terlibat dalam perjuangan bersama-sama rakyat Indonesia lain untuk membebaskan negara mereka daripada penjajahan Belanda.

"Bagi pemerintah Belanda kelompok-kelompok seperti kami dikenali sebagai The Hogder for Soekarno (Anjing-anjing Soekarno) dan dilabelkan sebagai pemberontak," katanya.

Akibatnya Samuel menjadi sasaran dan sering diburu oleh pihak penjajah yang menyebabkan anak muda ini terpaksa lari dan menyembunyikan diri dan sehinggalah pada tahun 1947, Samuel akhirnya berjaya sampai ke Belanda.

Di Belanda, Samuel berkerja di sebuah syarikat minyak kepunyaan Syarikat Hindia Belanda dan diberi kepercayaan untuk mengetuai Jabatan Bahagian Perkapalan.
Selain menjalankan tugas sebagai ketua jabatan, Samuel masih tidak melupakan tanggungjawab sebagai seorang pemimpin gereja.

"Saya mengajarkan Kitab Injil kepada para jemaah gereja. Selain berusaha memurtadkan penganut Islam. Inilah kewajipan sebagai seorang pendeta atau pembaptis," katanya.
Perkara ini tidak menghairankan kerana sebelum ini pun, Samuel sudah mempunyai pengalaman membangunkan sebuah gereja dan membaptiskan beberapa orang gadis Islam yang berasal dari Gorontalo untuk dijodohkan dengan pemuda-pemuda Kristian

Pada tahun 1962 berlakulah satu peristiwa yang dikenali sebagai Dwikora@Trikora apabila penjajah Belanda menganggap seluruh penduduk Indonesia sebagai musuh.
"Saya termasuk salah seorang daripadanya. Lantas bagi mengelak daripada diberkas, saya terpaksa berkerja sebagai buruh binaan."

Apabila keadaan menjadi aman, beliau bersama-sama rakan yang senasib; Leo Tembeleng, Herard G. Nori dan W Oro, memberanikan diri menemui Gabenor Belanda pada masa itu, iaitu Gabenor Van Baal meminta kebenaran pulang ke Indonesia dengan jaminan keselamatan.

Van Baal setuju dengan syarat Samuel dan rakan-rakannya dikehendaki menaiki sebuah kapal laut yang menggunakan bendera negara Belanda. Bagaimanapun mereka tidak bersetuju.

Akhirnya, mereka berjaya menumpang sebuah kapal yang mengibarkan bendera negara Panama untuk pulang ke Jakarta. Kapal tersebut adalah milik seorang ahli perniagaan berbangsa Tionghua dari Singapura.

Untuk tujuan keselamatan mereka dibekalkan dengan sepucuk surat jaminan keselamatan yang ditulis sendiri oleh Bahagian Sekretaris Urusan Irian Barat (SUIB) dan Samuel sendiri diberi kepercayaan untuk menjadi ketua rombongan itu.

Sehinggalah pada suatu malam, pelayaran mereka dilanda ribut kencang. Dalam keadaan yang sangat mencemaskan itu, ada seorang penumpang kapal yang beragama Islam yang dikenali sebagai Latoke berasal dari Makassar yang menimbulkan kehairanan kepada para penumpang lain. Apa tidaknya, dalam keadaan gawat itu, Latoke dilihat sedang mendirikan sembahyang.

Tambah menghairankan, seusai solat, Latoke seperti tidak menghiraukan kapal yang boleh pecah dan tenggelam bila-bila masa. Malah dengan tenang beliau mengambil sebuah buku (al-Quran), terus membacanya dengan begitu khusyuk.

"Tentu sahaja saya berasa jengkel melihatkan Latoke itu walaupun kami benar-benar hairan bagaimana Muslim ini tidak muntah, tidak mabuk laut, malah begitu stabil tidak seperti kami yang lain," katanya.
Keesokan harinya, ribut kembali membadai, kali ini lebih dahsyat. Dalam keadaan kapal yang teroleng-oleng dipukul ombak dan hujan ribut petir yang sangat ganas, Samuel akhirnya berjaya menghampiri Latoke untuk mengetahui buku apa yang dipegang erat Latoke.

Barulah Samuel menyedari 'buku' tersebut adalah sebuah kitab suci yang sangat hampir kepada umat Islam, iaitu terjemahan al-Quran karangan Muhammad Yunus terbitan Toko Buku Gunung Agung, JI Kwitang, Jakarta.

"Secara curi-curi saya pun terus menyelak kitab tersebut kebetulan pada lembaran yang ditanda oleh Latoke. Iaitu surah al-Baqarah ayat 136," kata Samuel. Samuel sangat terkejut apabila membaca tafsiran ayat tersebut!

"Sungguh saya terkejut kerana barulah saya tahu ternyata umat Islam itu tidak sahaja percaya kepada Muhammad (Nabi) sahaja. Sebelum ini saya menyangka orang Islam tidak percaya adanya Tuhan (Allah) dengan mempercayai Muhammad semata-mata, tidak percaya kepada Nabi Isa, Nabi Daud dan lain-lain Nabi yang turut dipercayai oleh kalangan yang bukan Islam, Kristian," kata Samuel.

Seketika itu juga badai mula kembali hilang, laut kembali tenang namun meninggalkan Samuel yang merenung lautan lepas dan mahu mencari jawapan apabila ayat itu benar-benar membuatkan beliau dihujani pelbagai persoalan mengenai agama, mana satukah yang benar?

Temui kebenaran ketika dalam perjalanan dari Menado ke Jakarta

AKHIRNYA pelayaran Samuel selamat tiba ke destinasi yang dituju, iaitu Tanjung Priok, Jakarta.
"Seharusnya saya gembira kerana akhirnya selamat kembali ke tanah air yang tercinta tetapi menjadi begitu penasaran dengan apa yang saya baca daripada al-Quran itu.

"Ini menyebabkan hati saya membuak-buak ingin membaca lebih lanjut mengenai Islam dan saya yakin al-Quran pasti ada jawapannya."

Tetapi sebaik mendarat, Samuel terus dikawal ketat oleh dua polis pengawal atas perintah Konsulat Indonesia di Singapura kerana dia sangat dikehendaki oleh pemerintah Indonesia ketika itu.

"Dengan berhati-hati dan curi-curi bagi mengelakkan diri daripada ditahan semula saya terus mencari Toko Buku Gunung Agung di Jalan Kwitang untuk membeli al-Quran terjemahan seperti yang dimiliki oleh Latoke.

"Saya meminta supaya kitab itu dibungkus rapi supaya tidak koyak atau terkena hujan, pada hal yang sebenarnya bagi mengelak daripada diketahui orang. Apatah lagi ramai mengetahui yang saya sebenarnya seorang paderi Kristian."

Samuel kemudiannya dibenarkan untuk kembali semula ke kampung halamannya di Menado. Namun tidak lama kemudian beliau dipanggil oleh Angkatan Tentera Darat Indonesia untuk membantu misi pendaratan di Irian Barat, sekali gus memerlukannya melaporkan diri di Jakarta.

"Dalam perjalanan dari Menado ke Jakarta inilah saya mengambil peluang dan kesempatan untuk membuka dan membaca kitab Terjemahan al-Quran itu.

"Saya membaca dan terus membaca yang menyebabkan saya menemui pelbagai kebenaran mengenai Islam. Saya mulai tahu dan faham bahawa ajaran agama asal saya salah semuanya," kata Samuel yang akhirnya mengucapkan dua kalimah syahadah.

Semenjak itu, dia terus mengkaji mengenai Islam dari pelbagai sudut dan sumber terutama al-Quran dan hadis. Apa yang lebih penting, dia kembali kepada tugas asal saya, suma kali ini bergelar daie.

"Saya lakukan ini kerana ingin mengembalikan mereka yang dahulunya pernah menjadi mangsa seruan ajaran agama lama saya sehingga menyebabkan mereka murtad dari sebuah ajaran yang sangat benar," katanya.

Namun yang lebih mencabar lagi apabila tindakan Samuel yang kini lebih dikenali sebagai Sulaiman Taliwongso telah menimbulkan kemarahan di kalangan teman-teman paderinya dahulu.

"Hampir setiap malam, rumahnya tidak putus-putus dikunjungi paderi untuk mengajak saya berdebat dengan harapan mengembalikan saya semula kepada Kristian.

"Alhamdulillah saya mampu menghadapi serangan-serangan hujah mereka malah turut menyebabkan ada di kalangan paderi itu sendiri akhirnya mengakui mengenai kebenaran Islam," katanya.

Namun satu hal yang menjadi keprihatinan Samuel, umat Islam saat ini ramai yang tidak tahu mengenai ajaran agama mereka sendiri, bahkan semakin jauh dan asing dalam agama sendiri.

"Umat Islam mulai berpecah-belah dan mencintai hanya kelompok mereka sendiri di samping ramai juga yang hanya Islam pada nama dan warisan sahaja!" katanya.

Barisan ayat terakhir Sulaiman ini wajar kita renungi kebenarannya kerana ternyata Samuel tidak berdusta malah benar belaka!

 



http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1223&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm

No comments:

Post a Comment