I am collecting every Islamic article from trusted sites. As my collection and sharing for everyone.

Thursday, November 18, 2010

Mahkamah arah Sudin Ajaib, budak 11 tahun berpisah



KOTA BHARU: Mahkamah Tinggi Syariah di sini, mengeluarkan perintah mufarakah atau memisahkan ketua jemaah tabligh, Shamsuddin Che Deraman, 41, turut dikenali Sudin Ajaib dengan pasangannya, Siti Nur Zubaidah Hussin, 11, yang dinikahkan tanpa kehadiran dan persetujuan kanak-kanak itu pada bulan lalu.

Peguam syarie, Mohd Zaki Zainal Abidin yang mewakili bapa bapa kanak-kanak itu, Hussin Salleh berkata, perintah itu dikeluarkan Hakim Mahkamah Tinggi Syariah, Abdullah Man kelmarin, selepas membenarkan permohonan Hussin dalam prosiding di kamarnya.
Katanya, mahkamah memerintahkan perkahwinan dipisahkan sementara sehingga perintah lain dikeluarkan mahkamah sama dan berikutan itu, pasangan berkenaan tidak boleh tinggal bersama sebagai suami isteri.
Selain itu, mahkamah membenarkan penguat kuasa agama dan polis mengambil tindakan untuk memastikan pasangan itu tidak tinggal bersama, berdasarkan Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Kelantan 2002.

“Ketika prosiding jam 4 petang semalam, Hussin hadir bersama peguam syarie, Siti Azzah Rahmad dan Nordiana Mohd Noor daripada firma guaman saya. Mahkamah turut menetapkan 21 April ini perbicaraan kes itu,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

Sementara itu, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JHEAIK) meminta Shamsudin menyerah diri bagi menyelesaikan beberapa kes termasuk isu perkahwinannya dengan kanak-kanak itu.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguat kuasa Undang-undang Syariah JHEAIK, Mohd Ab Aziz Mohd Noor, berkata setakat ini pihaknya belum dapat mengesan lelaki berkenaan yang menghilangkan diri.
“Beliau perlu hadir untuk menghadapi perbicaraan mufarakah itu selain berdepan siasatan bagi membuktikan perkahwinannya sah mengikut Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Kelantan 2002, " katanya.

Mohd Ab Aziz berkata, pihaknya menyiasat kes Shamsudin mengikut Seksyen 6602 berhubung mufarakah, Seksyen 8 (bernikah dengan gadis bawah umur), Seksyen 37 (menikahkan dirinya sendiri) dan Seksyen 40 (menikahkan anaknya sendiri dengan lelaki lain).

Katanya, setiap satu tuduhan memperuntukkan hukuman denda RM1,000 atau penjara enam bulan.

Sementara itu, kepemimpinan jemaah tabligh Kelantan ketika dihubungi, enggan dikaitkan dengan isu yang ditimbulkan ahlinya itu.

Pemimpin kanan jemaah itu yang enggan namanya disiarkan, mengaku mengenali Sudin dan pembabitannya dengan kegiatan tabligh di negeri ini.

No comments:

Post a Comment